شبکه اطلاعات شغلی[1]
شبکه اطلاعات شغلی به عنوان اقدامی از جانب اداره کار آمریکا در پاسخ به تغییرات اقتصادی این کشور آغاز گردید. هدف از این اقدام روزآمد نمودن متدلوژی تحلیل شغل مورد استفاده در تهیه فرهنگ عناوین مشاغل (DOT) و تهیه چارچوبی برای توصیف مشاغل در قرن بیست و یکم بود. فرهنگ عناوین مشاغل (DOT) در سال 1930 به منظور سهولت در دسترسی به اطلاعات شغلی ایجاد شد و هر چند که چندین بار مورد بازنگری قرار گرفت ولی رویکرد متدلوژیDOT ساختار مشاغل را در قرن بیستم منعکس می نماید (یعنی زمانی که کار اغلب بصورت روزمره، تکراری و سازمان یافته در یک اسلوب سلسله مراتبی دیده می شود) .
اداره کار آمریکا دریافت به سیستم اطلاعات شغلی نیازمند است که طبیعت متغیر کار را منعکس نماید به عبارت دیگر در این سیستم مشاغل بصورت مجموعه ای از وظایف مشخص تعریف نشده اند بلکه بصورت محدوده وسیعی از مسئولیت هائی که از نظر اهمیت و بافتی در طول زمان تغییر می نمایند، در نظر گرفته شده اند.(هوارد، 1995) روند غیر مزدی کردن کار نشانه ای بود از اینکه تجزیه و تحلیل شغل باید کارکردهای عامتری را هدف گیری کند (هوارد، 1995)
تغییر در فلسفه نگرش به شغل، انگیزه ای برای ایجاد و گسترش رویکرد تازه ای برای جمع آوری، رده بندی و تحلیل اطلاعات شغلی بود که نتیجه آن ، شبکه اطلاعات شغلی (Onet) می باشد . پروژه Onet به طور رسمی از سال 1990 با صدور حکم هیئت بازنگری فرهنگ عناوین مشاغل (APDOT) آغاز گردید. این هیئت متشکل از نمایندگان دولت، آموزش فنی و حرفه ای ، آموزش و پرورش و بخش خصوصی شامل کارفرمایان و دانشگاه ها بود. بین سالهای 1990 تا 1992 پنجاه متخصص و نماینده از گروه های کاربر، هیئت را مخاطب قرار دادند و هیئت بیش از 50 مقاله و گزارش فنی در خصوص موضوعاتی از قبیل گزینه های طبقه بندی مشاغل، پایائی و روایی گویه های DOT ، روش شناسی های مختلف تجزیه و تحلیل شغل ، موضوعات و گزینه های اتوماسیون و نیازهای گروه های کاربر ویژه ، نظیر توانبخشی شغلی تألیف کرد. نیت و قصد هیئت بازنگری فرهنگی مشاغل انجام سبک یک تحقیق اساسی و ریشه ای نبود ، برعکس آنها به اطلاعات موجود برای ایجاد یک « فهرست خواسته ها» از هر چیزی که یک روان شناس صنعتی درباره کار، کارکنان، و محل کار « ممکن است بخواهد تا بداند» نیاز داشته اند (APDOT,1993).
محققان Onet یک رویکرد رده بندی را برای طبقه بندی مشاغل بکار گرفتند که سیستمی را جهت شناسائی ، تعریف و توصیف مشاغل بر اساس مجموعه ای از عناصر جامع مثل (حیطه ها) بوجود می آورد ، که در این سیستم مفهموم عملکرد شغلی چیزی بیش از یک فهرست جزیی شده از اطللاعات شرح شغل می باشد.(پتتسون، ممفتد، برمن، جینرت و فلش من، 1995)
مدل محتوائی Onet[2] :مدل محتوائی Onet یک چهارچوب توصیفی جامع (کلی) است که درون چهارچوب خاص تر (یعنی، حیطه ها و زیر حیطه ها) سازماندهی شده است. شکل 1 مدل محتوائی Onet را با 6 حیطه و 18 زیر حیطة آن نشان می دهد. هر حیطه یا به مشاغل یا به کار انجام شده مربوط است و با یکدیگر، این حیطه ها توصیف جامعی از مشا غل از نظرهای گوناگون فراهم می سازند.
حیطه های پیش نیاز مشاغل ، ویژگی های شاغل و تجربه مورد نیاز شامل توصیف کننده های مختص به شاغل هستند . این حیطه ها ” به خصوصیات توسعه یافته فرد که ممکن است بر عملکرد ، در خلال طیف وسیعی از فعالیتهای کاری تأثیر بگذارد ، اشاره دارد ” ( پترسون و همکاران، 1995، صفحه 9-2) .
حیطه های ملزمات شغل، الزامات خاص شغلی، و ویژگی های شغلی توصیف کننده های مربوط به کار انجام شده را شامل می شود. هر حیطه به زیر حیطه هائی مربوط به شاغل یا فعالیتهای کاری تقسیم شده است. توصیف کننده ها برای ارائه « مجزا» ولو مرتبط با یکدیگر ، حیطه هائی که می توانست برای پاسخ دادن به انواع مختلف سؤالات درباره مشاغل یا درباره اینکه چگونه افراد با مشاغل « تناسب» دارند استفاده شود، طراحی شده بود. ( مامفورد و پترسون، 1999، صفحه 23 )
- ۹۷/۰۸/۲۰