مدیریت حرفه ای منابع انسانی سازمانهای پیشرو

مدیریت حرفه ای منابع انسانی رویکرد نوین منابع انسانی

مدیریت حرفه ای منابع انسانی سازمانهای پیشرو

مدیریت حرفه ای منابع انسانی رویکرد نوین منابع انسانی

مدیریت حرفه ای منابع انسانی سازمانهای پیشرو خدمات حرفه ای منابع انسانی توسعه آموزش مدیران مشاور منابع انسانی تلفن 09125262661

بایگانی

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

فواید استفاده نظام آموزش و توسعه بر مبنای شایستگی

نظام های آموزش و توسعه همیشه به مهارت ها و دانش مورد نیاز برای موفقیت در عملکرد شغلی توجه داشته اند: اگر چه همیشه این نظام ها با مدلهای قابلیت تنظیم نشده اند اما با این مدلهامرتبط هستند. غالباً ، اقدامات آموزش و توسعه ناشی از نیازهای فوری تجاری یا یک مساله فوری (مدیریت زمان، کار در محیط متغیر، مذاکرات) یاگاهی اوقات ناشی از استانداردهای معمول یا تئوری های معروف (کیفیت جامع، توانمند سازی ، مدیریت استرس، خود شکوفایی در محیط کار) است. از این رو استفاده از مدل قابلیت به عنوان مبنای نظام آموزش و توسعه به اجتناب از دید کوتاه مدت یا پیروی از یک رسم زود گذر کمک می کند و موجب اطمینان خاطر از این نکته می شود که نظام بیشتر به آینده تمرکز دارد تا به موارد پیشینی (دیویس1997: 11) . چهار فایده ی اولیه کار بست قابلیت در نظام آموزش و توسعه در ادامة مطلب ذکر شده است.

تاکید بر رفتارهای شغلی موثر: استفاده از مدل قابلیت در ظاهر موجب تمرکز بر رفتارها و مهارت‌های مرتبط با شغل می گردد. و براین اساس می توان مشخص کرد که نقاط قوت و ضعف فرد به عنوان یک رهبر، مدیر، عضو تیم، یا متخصص فنی (فروش ، بازاریابی، تحقیق و توسعه، تولید، حسابداری، و نظایر این ها ) چیست. اگرچه به ظاهر شناخت نقاط قوت و ضعف با استفاده از روش‌هایی مثل دریافت باز خورد از دیگران، خودارزیابی، آزمون و یا ترکیب این ها بسیار ساده به نظر می رسد ، اما همیشه به این سادگی نیست . به عنوان مثال چگونه می فهمید که ، چه هنگامی واقعا" نیرو مزیت یا نقصان دارد یا در چه محدوده ای واقعا" به توسعه ی بیشتر نیاز است؟ ممکن است کارکنان جهت خود را مشخص کرده باشند یا از تعامل با یکدیگر لذت ببرند، یا مذاکره کننده ای قهار باشند، آیا این موارد با عملکرد شغلی نامرتبط است؟ اگر پاسخ آری است، آنها چه چیزی را باید مورد توجه قرار دهند؟ واضح است که گاهی خوب بودن لازم است اما کافی نیست به علاوه اگر پاسخ آری است برای انجام اثر بخش عملکرد شغلی باید توجه به همه موارد داشت. مدل های قابلیت نقش مهمی در نگهداشت افراد و تمرکز سازمان روی مهارت ها، دانش و ویژگی هایی ایفا می کند که بر عملکرد شغلی اثر گذارند. به علاوه این مدل ها می توانند به ارزیابی بهتر مردم از قابلیت های کنون شان و تعیین رفتارهایی که لازم است تا برای اثر بخشی شان توسعه یا بهبود یابد بپردازند (ای بانکس، مارشال و ادریسکول، 1990).

هنگاهی که کارکنان در مورد چیزی که موجب موفقیت آنها می شود آگاه می شوند ، آنها بهتر می توانند در مورد آموزش یا توسعه تصمیم بگیرند. احتمال کم تری دارد که آنان صرفاً بدین خاصر که تعدادی از معیارهای مورد نیاز برای ساعات آموزشی را به دست آورده باشند، برای برنامه هایی ثبت نام کنند که با عملکرد شغلی شان اشتراک ندارد. نکته آخر این که، آگاهی از مدل قابلیت موجب می شود افراد به فعال بودن در زمینه ی توسعه خودشان تشویق شوند.

آگاهی از مدل قابلیت موجب اطمینان از هم راستا بودن آموزش و توسعه کارکنان با اهداف تجاری و کسب و کار می شود که این فرصت ها لازمه ی موفقیت هر سازمان است. برای روشن شدن جنبة پرتلاش و پرتکاپوی بسیاری از سازمان ها و اهمیت حفظ بهره وری، مدیریت می بایست آموزش و توسعه را در ارتباط با اهداف تجاری در نظر بگیرد. نظام هایی که هدفگرا هستند احتمال کم تری دارد که به این همراستایی توجه نکنند.

یک نظام آموزش و توسعة مؤثر قاعدتاً به دیدی بلند مدت از نیازهای سازمانی احتیاج دارد، و باید بر توسعه به عنوان آمادگی قابل وصول در نیروی کار با توجه به نیازهای آنان تمرکز شود. یک مدل قابلیت خوب ساختار یافته نه تنها شامل رفتارهایی است که با اثر بخشی در شغل همبستگی دارد، بلکه به حمایت از جهت گیری استراتژیک سازمان و توسعه و نگهداری فرهنگ مورد نیاز برای رسیدن به اهداف تجاری اش نیاز دارد. در این شیوه، مدل های قابلیت همچنین می توانند به نظام منابع انسانی برای تعیین برنامه های آموزشی مورد نیاز که باید برای توجه به نیازهای آینده ی سازمان مد نظر قرار گیرد، کمک  می کنند.

استفاده مؤثرتر از آموزش و توسعه : برنامه های آموزشی و فعالیت های حین خدمت (شغل) مهارت ها و رفتارهایی را توسعه می دهد که از استراتژی و فرهنگ سازمان  حمایت کرده و ما را مطمئن می کند که زمان و پول صرف شده برای آنها باز خواهد گشت. استفاده از مدل قابلیت کمک می کند که بتوانیم محل دقیق صرف بدجه و بازگشت سرمایه را بهتر تعیین کنیم.

همچنین مدل های قابلیت می توانند به این نکته کمک کنند که چه افرادی به چه مهارتها چه مواردی در کار راهه ی خود نیاز دارند. بنابراین کارکنان آموزش و توسعه را هنگامی می گیرند که برایشان کاربرد دارد، در این صورت احتمال این که مهارتهای مربوطه به کار گرفته شوند و تجارب شغلی نیز تقویت شوند افزایش می یابد. این امر بهتر از این رویکرد است که کارکنان به شیوه خودشان با هر برنامه آموزشی فهرست شده بدون توجه به ارتباط آن با نیازهای توسعه کنونی یا الزامات شغلشان کار کنند.

چارچوبی برای رؤسا و مربیان فراهم می کند: قسمت اساسی هر نظام آموزش و توسعه، فراهم کردن باز خود مستقیم، تعیین مفیدترین فرصت های توسعه در حین شغل، و تقویت جنبه های یادگیری فنی در برنامه های آموزشی است. با روشن کردن و اختصاصی کردن مدل قابلیت رؤسا و سرپرستان قادر می شوند تا این نقش را با کیفیت بالا ایفا نمایند. همچنین مدل قابلیت موجب اطمینان از این نکته می شود که هم رئیس و هم مدیر و هم سرپرست مستقیم تصویر مشترکی از آن چیزی داشته باشند که موجب موفقیت در شغل است به علاوه، گزارشات بازخوردی بر مبنای این مدل مثال های رفتاری فراهم می کند که می تواند به عنوان اساس تصمیمات سازندة توسعه استفاده شود.


  • مانی آرمان
  • ۰
  • ۰

مدل شایستگی های فردی: اولین ویرایش این چارچوب در سال 1986 ارائه شد که این چارچوب نتیجه پژوهشهای مرتبط  پیمایشی در سالهای 1970 تا 1980 بود. این مدل مبنای کار برای شرکت ماروتی یوج قرار گرفت. این سازمان هرکدام از شایستگی ها را براساس سطح مسئولیت به سطوح متفاوت سازمان به شیوه ای متفاوت اختصاص داد.

جدول 20-2) قابلیت های شرکت ماروتی یوج براساس JSC

ذهنی

فردی

ارتباطی

میان فردی

رهبری

نتیجه مداری

جمع آوری اطلاعات

انطباق پذیری

خواندن

تاثیرگذاری

سازماندهی

ریسک پذیری

تجزیه و تحلیل مسائل

استقلال

ارتباط نوشتاری

اقناع

توانمندسازی

قاطعیت

درک عددی

صداقت

گوش دادن

حساسیت

ارزیابی

شم کسب و کار

قضاوت

تحمل استرس

بیان شفاهی

انعطاف پذیری

انگیزش دیگران

انرژی داشتن

تفکر انتقادی

انعطاف پذیری

ارائه موثر

میل به برتری

توسعه دیگران

تمایل به تعالی

خلاقیت

جزئی نگری

 

مذاکره

رهبری

پشتکار

برنامه ریزی

خود مدیریتی

 

 

 

آغازگر و پیشگامی

رویکرد داشتن

تغییرمداری

 

 

 

مشتری مداری

آگاهی سازمانی

 

 

 

 

 

آگاهی محیطی

 

 

 

 

 

یادگیری محوری

 

 

 

 

 

تخصص فنی

 

 

 

 

 

منبع:سانگی، سیما، 2007: 130


  • مانی آرمان
  • ۰
  • ۰

دیکشنری شایستگی های عمومی: سیما سانقی در کتاب دائره المعارف ترسیم نقشه شایستگی, قابلیت های زیر را برای کارکنان تعیین می کند:

 

جدول 21-2) دیکشنری قابلیت های عمومی

                    بعد

قابلیت

مشتری مداری

مشارکت تیمی

توسعه افراد

قدرت تخصصی

1

مدیریت روابط

تیم سازی

احترام به دیگران

تعهد حرفه ای

2

تمرکز بر کسب و کار

آگاهی سازمانی

مربیگری و آموزش ضمن کار

تخصصی فنی

3

 

مهارتهای حل مساله

 

مدیریت کیفیت و کیفیت مداری

منبع:سانگی، سیما، 2007: 160-158


  • مانی آرمان
  • ۰
  • ۰

شبکه اطلاعات شغلی[1]

شبکه اطلاعات شغلی به عنوان اقدامی از جانب اداره کار آمریکا در پاسخ به تغییرات اقتصادی این کشور آغاز گردید. هدف از این اقدام روزآمد نمودن متدلوژی تحلیل شغل مورد استفاده در تهیه فرهنگ عناوین مشاغل (DOT) و تهیه چارچوبی برای توصیف مشاغل در قرن بیست و یکم بود. فرهنگ عناوین مشاغل (DOT) در سال 1930 به منظور سهولت در دسترسی به اطلاعات شغلی ایجاد شد و هر چند که چندین بار مورد بازنگری قرار گرفت ولی رویکرد متدلوژیDOT ساختار مشاغل را در قرن بیستم منعکس می نماید (یعنی زمانی که کار اغلب بصورت روزمره، تکراری و سازمان یافته در یک اسلوب سلسله مراتبی دیده می شود) .

اداره کار آمریکا دریافت به سیستم اطلاعات شغلی نیازمند است که طبیعت متغیر کار را منعکس نماید به عبارت دیگر در این سیستم مشاغل بصورت مجموعه ای از وظایف مشخص تعریف نشده اند بلکه بصورت محدوده وسیعی از مسئولیت هائی که از نظر اهمیت و بافتی در طول زمان تغییر می نمایند، در نظر گرفته شده اند.(هوارد، 1995) روند غیر مزدی کردن کار نشانه ای بود از اینکه تجزیه و تحلیل شغل باید کارکردهای عامتری را هدف گیری کند (هوارد، 1995)

تغییر در فلسفه نگرش به شغل، انگیزه ای برای ایجاد و گسترش رویکرد تازه ای برای جمع‌ آوری، رده بندی و تحلیل اطلاعات شغلی بود که نتیجه آن ، شبکه اطلاعات شغلی (Onet) می باشد . پروژه Onet به طور رسمی از سال 1990 با صدور حکم هیئت بازنگری فرهنگ عناوین مشاغل (APDOT) آغاز گردید. این هیئت متشکل از نمایندگان دولت،‌ آموزش فنی و حرفه ای ، آموزش و پرورش و بخش خصوصی شامل کارفرمایان و دانشگاه ها بود. بین سالهای 1990 تا 1992 پنجاه متخصص و نماینده از گروه های کاربر، هیئت را مخاطب قرار دادند و هیئت بیش از 50 مقاله و گزارش فنی در خصوص موضوعاتی از قبیل گزینه های طبقه بندی مشاغل، پایائی و روایی گویه های DOT ، روش شناسی های مختلف تجزیه و تحلیل شغل ، موضوعات و گزینه های اتوماسیون و نیازهای گروه های کاربر ویژه ، نظیر توانبخشی شغلی تألیف کرد. نیت و قصد هیئت بازنگری فرهنگی مشاغل انجام سبک یک تحقیق اساسی و ریشه ای نبود ، برعکس آنها به اطلاعات موجود برای ایجاد یک « فهرست خواسته ها» از هر چیزی که یک روان شناس صنعتی درباره کار، کارکنان، و محل کار « ممکن است بخواهد تا بداند»  نیاز داشته اند (APDOT,1993).

محققان Onet یک رویکرد رده بندی را برای طبقه بندی مشاغل بکار گرفتند که سیستمی را جهت شناسائی ، تعریف و توصیف مشاغل بر اساس مجموعه ای از عناصر جامع مثل (حیطه ها) بوجود می آورد ، که در این سیستم مفهموم عملکرد شغلی چیزی بیش از یک فهرست جزیی شده از اطللاعات شرح شغل می باشد.(پتتسون، ممفتد، برمن، جینرت و فلش من، 1995)

مدل محتوائی Onet[2] :مدل محتوائی Onet یک چهارچوب توصیفی جامع (کلی) است که درون چهارچوب خاص تر (یعنی، حیطه ها و زیر حیطه ها) سازماندهی شده است. شکل 1 مدل محتوائی Onet را با 6 حیطه و 18 زیر حیطة آن نشان می دهد. هر حیطه یا به مشاغل یا به کار انجام شده مربوط است و با یکدیگر، این حیطه ها توصیف جامعی از مشا غل از نظرهای گوناگون فراهم می سازند.

حیطه های پیش نیاز مشاغل ، ویژگی های شاغل و تجربه مورد نیاز شامل توصیف کننده های مختص به شاغل هستند . این حیطه ها ” به خصوصیات توسعه یافته فرد که ممکن است بر عملکرد ، در خلال طیف وسیعی از فعالیتهای کاری تأثیر بگذارد ، اشاره دارد ” ( پترسون و همکاران، 1995، صفحه 9-2) .

حیطه های ملزمات شغل، الزامات خاص شغلی، و ویژگی های شغلی توصیف کننده های مربوط به کار انجام شده را شامل می شود. هر حیطه به زیر حیطه هائی مربوط به شاغل یا فعالیتهای کاری تقسیم شده است. توصیف کننده ها برای ارائه « مجزا» ولو مرتبط با یکدیگر ، حیطه هائی که می توانست برای پاسخ دادن به انواع مختلف سؤالات درباره مشاغل یا درباره اینکه چگونه افراد با مشاغل « تناسب» دارند استفاده شود، طراحی شده بود. ( مامفورد و پترسون، 1999، صفحه 23 )

competency based human resource



[1] . Occupational Information Network (Onet)

 

[2] 1. Content Model  Onet


  • مانی آرمان